Zadania
Do zadań Poradni należy w szczególności:
Udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom/rodzinom bezpośredniej pomocy psychologiczno – pedagogicznej, która polega w szczególności na prowadzeniu terapii (psychoterapii, terapii rozwojowej, terapii pedagogicznej, terapii logopedycznej, terapii rodzin), prowadzeniu konsultacji i porad w problemach wychowawczych, edukacyjnych, prowadzenie warsztatów (warsztatów dla klas szkolnych i grup dla dzieci/młodzieży/rodziców o charakterze edukacyjnym, terapeutycznym, socjoterapeutycznym) oraz prowadzeniu działalności informacyjno – szkoleniowej czy działań z zakresu interwencji kryzysowej.
Realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych, w szczególności polegające na prowadzeniu badań przesiewowych logopedycznych, w kierunku specyficznych trudności w nauce, badań słuchu, badań predyspozycji i zainteresowań zawodowych u młodzieży, realizację zadań z zakresu doradztwa edukacyjno – zawodowego, prowadzeniu zajęć profilaktyki logopedycznej, współpracy z przedszkolami, szkołami i placówkami w udzielaniu i organizowaniu pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz opracowywaniu IPET – ów, udzielaniu nauczycielom, wychowawcom pomocy i merytorycznego wsparcia w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych, prowadzenie sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli, specjalistów, prowadzenie edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli, prowadzeniu działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży (w tym zajęcia warsztatowe dla klas, grupy, wdrażanie rekomendowanych programów i strategii profilaktycznych).
Organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek polega na zaplanowaniu i prowadzeniu działań mających na celu poprawę jakości pracy przedszkola, szkoły, placówki (diagnoza potrzeb, plan działania, realizacja zaplanowanych form wsparcia, wspólna ocena efektów)
Diagnozowanie dzieci i młodzieży, w szczególności w celu określenia indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, wyjaśnienia mechanizmów ich funkcjonowania w odniesieniu do ogłaszanego problemu, wskazania sposobów ich rozwiązywania, w szczególności wynikających: z uzdolnień, niepowodzeń edukacyjnych, specyficznych trudności w uczeniu się, z trudności adaptacyjnych związanych ze zmianą środowiska edukacyjnego (powracających z zagrannicy, odmienności kulturowej), z zaniedbań środowiskowych, sytuacji trudnych/ traumatycznych, z niepełnosprawności (w tym z autyzmu, Zespołu Aspergera, niepełnosprawności intelektualnej, deficytów wzroku i słuchu), chorób przewlekłych, zaburzeń psychicznych, zaburzeń komunikacji językowej, zagrożenia niedostosowaniem społecznym.
Udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom/rodzinom bezpośredniej pomocy psychologiczno – pedagogicznej, która polega w szczególności na prowadzeniu terapii (psychoterapii, terapii rozwojowej, terapii pedagogicznej, terapii logopedycznej, terapii rodzin), prowadzeniu konsultacji i porad w problemach wychowawczych, edukacyjnych, prowadzenie warsztatów (warsztatów dla klas szkolnych i grup dla dzieci/młodzieży/rodziców o charakterze edukacyjnym, terapeutycznym, socjoterapeutycznym) oraz prowadzeniu działalności informacyjno – szkoleniowej czy działań z zakresu interwencji kryzysowej.
Realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych, w szczególności polegające na prowadzeniu badań przesiewowych logopedycznych, w kierunku specyficznych trudności w nauce, badań słuchu, badań predyspozycji i zainteresowań zawodowych u młodzieży, realizację zadań z zakresu doradztwa edukacyjno – zawodowego, prowadzeniu zajęć profilaktyki logopedycznej, współpracy z przedszkolami, szkołami i placówkami w udzielaniu i organizowaniu pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz opracowywaniu IPET – ów, udzielaniu nauczycielom, wychowawcom pomocy i merytorycznego wsparcia w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych, prowadzenie sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli, specjalistów, prowadzenie edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli, prowadzeniu działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży (w tym zajęcia warsztatowe dla klas, grupy, wdrażanie rekomendowanych programów i strategii profilaktycznych).
Organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek polega na zaplanowaniu i prowadzeniu działań mających na celu poprawę jakości pracy przedszkola, szkoły, placówki (diagnoza potrzeb, plan działania, realizacja zaplanowanych form wsparcia, wspólna ocena efektów)