Dla rodziców
1. Szkoła dla Rodziców
Spotkania są przeznaczone dla wszystkich rodziców, którzy troszczą się o kontakt ze swoimi dziećmi oraz chcą je wspierać w budowaniu samoakceptacji i szczęśliwych relacji z ludźmi. Program posiada rekomendacje ORE.
Celem programu jest wspieranie rodziców w procesie wychowywania i towarzyszenia w rozwoju dzieci przez rozwijanie umiejętności komunikacyjnych, rozwijanie praktycznych umiejętności budowania prawidłowych relacji z dziećmi. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu, w stałym terminie, w zamkniętej grupie.
Tematy spotkań:
I. Jak mądrze kochać swoje dziecko? Poznanie się, kontakt, integracja.
II. Terytorium psychologiczne. Umiejętność wyznaczania i chronienia granic.
III. Rozpoznawanie, rozumienie i akceptowanie świata uczuć własnych i dziecka (cz. I).
IV. Rozpoznawanie, rozumienie i akceptowanie świata uczuć własnych i dziecka (cz. II).
V. Zachęcanie dziecka do współpracy.
VI. Zamiast stosowania kar.
VII. Rozwiązywanie problemów i konfliktów.
VIII. Zachęcanie do samodzielności.
IX. Wpisywanie w role i uwalnianie od grania ról.
X. Pochwały opisowe - budowanie szacunku i poczucia własnej wartości.
Poradnia prowadzi także część II Szkoły dla Rodziców – Rodzeństwo bez rywalizacji oraz grupę wsparcia – Szkoła dla Absolwentów
Zapisy osobiste lub telefoniczne stale przyjmuje sekretariat Poradni.
2. Porady – konsultacje (jednorazowe lub cykliczne)
Konsultacja to spotkanie, na którym mogą Państwo porozmawiać o trudnościach swojego dziecka lub o własnych problemach, które wpływają na kontakt z innymi członkami rodziny, funkcjonowanie w środowisku rodzinnym, szkolnym, rówieśniczym. Jest to okazja do nazwania problemu, uzyskania informacji od specjalisty oraz zaplanowania konkretnych, realistycznych działań.
Konsultacje obejmują m.in. takie sprawy jak:
- trudności wychowawcze,
- trudności edukacyjne, szkolne dotyczące dzieci i młodzieży (niepowodzenia edukacyjne, wagary, współpraca w grupie, zachowania prowokacyjne wynikające z cech nadpobudliwości, zaburzeń koncentracji, relacje rówieśnicze, przemoc rówieśnicza, współpraca szkoła - dom);
- dostosowania edukacyjne np. dla dzieci zdolnych, o kierunkowych zainteresowaniach, z diagnozą specyficznych trudności w uczeniu się (dysleksja rozwojowa),
- porady dotyczące wyboru ścieżki edukacyjnej,
- porady dotyczące prawidłowości rozwojowych (rozwój małego dziecka, rozwój dziecka w młodszym wieku szkolnym, kryzysy związane z okresem adolescencji),
- konsultacje logopedyczne związane z rozwojem mowy, artykulacją,
- problemy rodzinne (np. rozwody, zdrady, adopcje, problemy w rodzinach rekonstruowanych, samotne rodzicielstwo, relacje z dorosłymi dziećmi, problemy z rodzicami, i in.);
- doświadczenie niepełnosprawności w rodzinie,
- śmierć lub próba samobójcza osoby bliskiej;
- problemy zdrowia psychicznego, choroba psychiczna osoby bliskiej;
- trudności emocjonalne związane z chorobą somatyczną – własną lub kogoś bliskiego;
- uzależnienie bliskiej osoby od alkoholu, narkotyków, hazardu;
- poważne zmiany życiowe, nowy etap życia;
- radzenie sobie w grupie i z grupą rówieśniczą;
Zapisy osobiste lub telefoniczne stale przyjmuje sekretariat Poradni.
3. Terapia rodzin
W rodzinie tkwią największe pokłady siły i możliwości, których wydobycie może być kluczowe dla procesu terapii. Badania jednoznacznie pokazują, że pomoc i zaangażowanie rodziców w proces terapii symptomów u dziecka znacznie zwiększa jej efektywność. Problem, który przejawia jeden z członków rodziny ma wpływ na pozostałych i jest często przezywany przez nich jako cierpienie lub dyskomfort. Wokół problemu powstają specyficzne wzorce wzajemnych interakcji rodzinnych. Ich przerwanie lub zmiana jest często niezbędna by osiągnąć rozwiązanie.
Terapia rodzinna rozpoczyna się cyklem konsultacji rodzinnych (identyfikacja problemu i kierunku działań). Na spotkania rodzinne zapraszamy, gdy:
- dziecko ma objawy i dolegliwości, których podłoże medyczne zostało wykluczone,
- gdy dziecko uporczywie odmawia chodzenia do szkoły lub przedszkola,
- gdy rodzic ma poczucie, że traci kontakt i kontrolę nad dzieckiem,
- gdy rodzina przeżyła stratę, odejście bliskiej osoby,
- gdy kłótnie narastają i brak perspektywy zmiany,
- gdy zachowania i objawy jednej osoby w rodzinie znacząco rzutują na funkcjonowanie pozostałych jej członków.
Zapisy osobiste lub telefoniczne stale przyjmuje sekretariat Poradni.
4. Coaching dla rodziców
Coaching jest sprawdzoną metodą pracy nad rozwojem osobistym, skierowaną na osiągnie wyznaczonych celów. Charakterystycznymi elementami coachingu są: partnerska relacja między coachem a osobą coachowaną, szacunek i wzajemne zaufanie, empatia, umiejętność słuchania i rozumienia oraz umiejętność motywowania.
Celem coachingu jest:
Celem coachingu jest:
- skuteczne motywowanie dzieci do nauki i rozwoju dzięki metodom komunikacji wspierającym odpowiedzialność dziecka za własny rozwój,
- skuteczne pokonywanie przeszkód wewnętrznych i zewnętrznych dzięki ich identyfikacji i określeniu drogi do osiągnięcia celu,
- doskonalenie kompetencji rodzicielskich,
- budowanie relacji rodzice – dziecko na każdym etapie rozwoju,
- osiągnięcie równowagi między życiem zawodowym i osobistym przez budowanie/odświeżanie postawy integralności.
Zapisy osobiste lub telefoniczne stale przyjmuje sekretariat Poradni.
5. Bezpośrednia pomoc psychologiczna dla rodziców
Bezpośrednia pomoc psychologiczna prowadzona w oparciu o kontrakt, w tym kontrakt terapeutyczny prowadzona w celu poprawy funkcjonowania („pomagając rodzicowi pomagamy dziecku”).
Zapisy osobiste lub telefoniczne stale przyjmuje sekretariat Poradni.
6. Doradztwo dla rodziców w trakcie i po rozwodzie
Spotkania ukierunkowane na pomoc dzieciom i ich rodzicom w radzeniu sobie z kryzysem oraz znaczącymi zmianami w rodzinie związanymi z rozwodem oraz ponowną rekonstrukcją rodziny, samotnym rodzicielstwem.
W cyklu doradczym przykładowe tematy spotkań: zadania rodziców po rozpadzie rodziny, sposoby radzenia sobie z sytuacją kryzysową i trudnymi zachowaniami dzieci, potrzeby dziecka w sytuacji kryzysu – w zależności od wieku, rozwiązywanie problemów wynikających z samotnego rodzicielstwa, problemów związanych z pojawieniem się nowego partnera.
7. Pomoc dla cudzoziemców lub powracających z zagranicy
Wsparcie kierowane jest do dzieci, młodzieży, rodzin, nauczycieli szkół i placówek, w tym:
Rodzin wielojęzycznych,
Rodzin powracających z zagranicy,
Cudzoziemców,
(w zakresie obejmującym edukację w polskim systemie oświaty, wspieranie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny, wspieranie procesów adaptacyjnych):
Wyróżnia się 4 style adaptacji do nowej kultury:
- integracja,
- asymilacja,
- separacja,
- marginalizacja/dekulturacja,
Najczęściej spotykane skutki migracji, zmian kulturowych:
- bariera językowa,
- luka edukacyjna,
- poczucie tymczasowości (brak wiedzy i perspektyw)
- zachwiane poczucie przynależności do grupy rówieśniczej,
- wyuczona bezradność,
- degradacja pod względem ekonomicznym i w zakresie statusu społecznego,
- konflikty wewnątrzmałżeńskie i międzygeneracyjne,
- syndrom stresu pourazowego (PTSD),
- żałoba kulturowa,
- syndrom ocalonych,
W zakresie zadania 1: Diagnozowanie dzieci i młodzieży:
- prowadzenie diagnozy neutralnej kulturowo, z uwzględnieniem wielokulturowości i wielojęzyczności (diagnoza psychologiczna/psychometryczna, diagnoza logopedyczna/umiejętności komunikacyjnych, diagnoza pedagogiczna - w szczególności związana z analizą różnic programowych w związku ze zmianą systemów edukacyjnych;
W zakresie zadania 2: Udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno – pedagogicznej:
- porady, konsultacje, zajęcia logopedyczne, terapia pedagogiczna, psychoterapia, zajęcia grupowe ukierunkowane na rozwój kompetencji społecznych, interwencja kryzysowa, w szczególności w celu:
W zakresie zadania 3: Realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funcję przedszkola, szkoły, placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych:
7. Pomoc dla cudzoziemców lub powracających z zagranicy
Wsparcie kierowane jest do dzieci, młodzieży, rodzin, nauczycieli szkół i placówek, w tym:
Rodzin wielojęzycznych,
Rodzin powracających z zagranicy,
Cudzoziemców,
(w zakresie obejmującym edukację w polskim systemie oświaty, wspieranie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny, wspieranie procesów adaptacyjnych):
Wyróżnia się 4 style adaptacji do nowej kultury:
- integracja,
- asymilacja,
- separacja,
- marginalizacja/dekulturacja,
Najczęściej spotykane skutki migracji, zmian kulturowych:
- bariera językowa,
- luka edukacyjna,
- poczucie tymczasowości (brak wiedzy i perspektyw)
- zachwiane poczucie przynależności do grupy rówieśniczej,
- wyuczona bezradność,
- degradacja pod względem ekonomicznym i w zakresie statusu społecznego,
- konflikty wewnątrzmałżeńskie i międzygeneracyjne,
- syndrom stresu pourazowego (PTSD),
- żałoba kulturowa,
- syndrom ocalonych,
W zakresie zadania 1: Diagnozowanie dzieci i młodzieży:
- prowadzenie diagnozy neutralnej kulturowo, z uwzględnieniem wielokulturowości i wielojęzyczności (diagnoza psychologiczna/psychometryczna, diagnoza logopedyczna/umiejętności komunikacyjnych, diagnoza pedagogiczna - w szczególności związana z analizą różnic programowych w związku ze zmianą systemów edukacyjnych;
W zakresie zadania 2: Udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno – pedagogicznej:
- porady, konsultacje, zajęcia logopedyczne, terapia pedagogiczna, psychoterapia, zajęcia grupowe ukierunkowane na rozwój kompetencji społecznych, interwencja kryzysowa, w szczególności w celu:
- Wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny wielokulturowej,
- Pomoc w rozpoznawaniu trudności adaptacyjnych i radzeniu sobie z wyzwaniami związanymi z różnorodnością kulturową w środowisku szkolnym,
- Wspomaganie rozwoju dzieci dwujęzycznych/dwukulturowych;
W zakresie zadania 3: Realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funcję przedszkola, szkoły, placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych:
- udział w planowaniu/realizowaniu procesów adaptacyjnych na terenie przedszkoli, szkół i placówek, koordynowanie działań rodzina – przedszkole/szkoła/placówki pomocowe,
- udzielanie pomocy nauczycielom w rozwiazywaniu problemów dydaktycznych
i wychowawczych – bezpośrednio i w ramach działalności informacyjno – szkoleniowej, - warsztaty tematyczne dla klas szkolnych z uwzględnieniem tematyki: tolerancja a różnorodność, zajęcia integracyjne,
- spotkania dla rodziców (klas szkolnych) – w ramach działalności informacyjno – szkoleniowej,
Zapisy osobiste lub telefoniczne stale przyjmuje sekretariat Poradni.