Koncepcja pracy
Koncepcja pracy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Sopocie na lata 2016-2021
Placówka – podstawowa charakterystyka
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Sopocie jest publiczną placówką oświatową prowadzoną przez Powiat Sopot i jest jedyną tego typu placówką w rejonie miasta. Działa zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia 1 lutego 2013r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno – pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych (Dz.U. z dnia 13 lutego 2013 roku, poz.199). Zatrudnia psychologów, pedagogów,logopedów, doradcę zawodowego, lekarza.
Poradnia swym rejonem obejmuje dzieci i młodzież oraz ich rodziców i nauczycieli ze szkół i placówek z terenu miasta Sopotu.
Misja PPP Sopot
Udzielanie pomocy dzieciom i młodzieży w ich wszechstronnym rozwoju oraz pomoc rodzicom i nauczycielom w wychowywaniu i kształceniu uczniów.
Wizja PPP Sopot
Tworzymy placówkę przyjazną dzieciom i młodzieży, rodzicom i nauczycielom, wspieramy w rozwijaniu talentów, pokonywaniu trudności wynikających z zaburzeń rozwojowych, uwarunkowań środowiskowych.
Cieszymy się zaufaniem rodziców, dbamy o nie, wspieramy rodziny w wychowywaniu dzieci, w procesie wszechstronnej stymulacji rozwoju dzieci i w wychowywaniu.
Współpracujemy ze środowiskiem lokalnym, specjalistami szkół/placówek i podejmujemy działania we współpracy na rzecz rozwoju dzieci i młodzieży, rodzin.
Osoby korzystające z oferty Poradni chętnie korzystają z pomocy, pomoc ta jest dostosowana (i modyfikowana) do zgłaszanych potrzeb i problemów.
Różne formy pracy Poradni prowadzone są w sposób profesjonalny i kompetentny przez kadrę systematycznie rozwijającą swoje kwalifikacje zawodowe.
Poradnia znana jest w środowisku jako placówka oferująca szeroką pomoc psychologiczno – pedagogiczną na wysokim poziomie.
Do zadań Poradni należy w szczególności:
Udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom/rodzinom bezpośredniej pomocy psychologiczno – pedagogicznej, która polega w szczególności na prowadzeniu terapii (psychoterapii, terapii rozwojowej, terapii pedagogicznej, terapii logopedycznej, terapii rodzin), prowadzeniu konsultacji i porad w problemach wychowawczych, edukacyjnych, prowadzenie warsztatów (warsztatów dla klas szkolnych i grup dla dzieci/młodzieży/rodziców o charakterze edukacyjnym, terapeutycznym, socjoterapeutycznym) oraz prowadzeniu działalności informacyjno – szkoleniowej czy działań z zakresu interwencji kryzysowej.
Realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych, w szczególności polegające na prowadzeniu badań przesiewowych logopedycznych, w kierunku specyficznych trudności w nauce, badań słuchu, badań predyspozycji i zainteresowań zawodowych u młodzieży, realizację zadań z zakresu doradztwa edukacyjno – zawodowego, prowadzeniu zajęć profilaktyki logopedycznej, współpracy z przedszkolami, szkołami i placówkami w udzielaniu i organizowaniu pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz opracowywaniu IPET – ów, udzielaniu nauczycielom, wychowawcom pomocy i merytorycznego wsparcia w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych, prowadzenie sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli, specjalistów, prowadzenie edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli, prowadzeniu działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży (w tym zajęcia warsztatowe dla klas, grupy, wdrażanie rekomendowanych programów i strategii profilaktycznych).
Organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek polega na zaplanowaniu i prowadzeniu działań mających na celu poprawę jakości pracy przedszkola, szkoły, placówki (diagnoza potrzeb, plan działania, realizacja zaplanowanych form wsparcia, wspólna ocena efektów)
Zadania priorytetowe oraz kierunki rozwoju poradni na lata 2016 - 2021:
1. Działania wspierające rozwój dziecka w wieku młodszym - poszerzenie oferty dla dzieci do 3 rż, dzieci w wieku przedszkolnym i jego środowiska, działania ukierunkowane na wczesne rozpoznawanie i profilaktykę dysharmonii rozwojowych, realizacja form pomocy ukierunkowanych na wsparcie i edukację rodziny.
2. W ramach działań ukierunkowanych na profilaktykę wspieranie procesów adaptacyjnych dzieci i młodzieży w związku z realizacją kolejnych etapów edukacyjnych oraz zadań związanych z etapem rozwojowym (w tym wsparcie bezpośrednie, edukacja środowiska rodzinnego, psychoedukacja nauczycieli w zakresie realizacji zadań wychowawczych, komunikacji, budowania więzi i relacji). Wczesne rozpoznanie ryzyka, profilaktyka zachowań dezadaptacyjnych (wycofanie, agresja, zachowania ryzykowne, zagrożenie niedostosowaniem społecznym) pozwalają na podejmowanie działań, które w znacznej mierze mogą minimalizować potencjalne zagrożenia.
3. Prowadzenie terapii dzieci i młodzieży w zależności od rozpoznanych potrzeb, w tym dzieci i młodzieży z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, zachowaniami dysfunkcyjnymi (grupy terapeutyczne, socjoterapia, terapia indywidualna), rozwijanie form specjalistycznego wsparcia i terapii w oparciu o nowe kwalifikacje. 4. Współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami w planowaniu i organizowaniu pomocy psychologiczno - pedagogicznej dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
5. Profesjonalnie prowadzone procesy opiniowania i orzekania, w wyniku diagnoz specjalistycznych - zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, terminowo, rzetelnie diagnostycznie, w oparciu o nowoczesne i standaryzowane narzędzia i procedury diagnostyczne, z równoczesnym uwzględnieniem danych z wywiadu, obserwacji, diagnozy funkcjonalnej.
6. Efektywne realizowanie zadań profilaktycznych przez planowanie, realizację i ewaluację zadań związanych z rozwijaniem zainteresowań i uzdolnień uczniów, w tym realizację programów unijnych.
7. Doposażenie Poradni w nowoczesne pomoce specjalistyczne związane z prowadzeniem terapii specjalistycznych.
8. Poszerzenie i ugruntowanie dalszej współpracy z organizacjami pozarządowymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i
młodzieży.
9. Dalsza integracja ze środowiskiem poradnianym w województwie (wymiana doświadczeń, szkolenia wewnętrzne) i w kraju (udział w konferencjach i szkoleniach, dzielenie się wiedzą), współpraca ze środowiskiem uniwersyteckim i studentami (pozyskiwanie wolontariuszy, praktykantów).
Placówka – podstawowa charakterystyka
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Sopocie jest publiczną placówką oświatową prowadzoną przez Powiat Sopot i jest jedyną tego typu placówką w rejonie miasta. Działa zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia 1 lutego 2013r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno – pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych (Dz.U. z dnia 13 lutego 2013 roku, poz.199). Zatrudnia psychologów, pedagogów,logopedów, doradcę zawodowego, lekarza.
Poradnia swym rejonem obejmuje dzieci i młodzież oraz ich rodziców i nauczycieli ze szkół i placówek z terenu miasta Sopotu.
Misja PPP Sopot
Udzielanie pomocy dzieciom i młodzieży w ich wszechstronnym rozwoju oraz pomoc rodzicom i nauczycielom w wychowywaniu i kształceniu uczniów.
Wizja PPP Sopot
Tworzymy placówkę przyjazną dzieciom i młodzieży, rodzicom i nauczycielom, wspieramy w rozwijaniu talentów, pokonywaniu trudności wynikających z zaburzeń rozwojowych, uwarunkowań środowiskowych.
Cieszymy się zaufaniem rodziców, dbamy o nie, wspieramy rodziny w wychowywaniu dzieci, w procesie wszechstronnej stymulacji rozwoju dzieci i w wychowywaniu.
Współpracujemy ze środowiskiem lokalnym, specjalistami szkół/placówek i podejmujemy działania we współpracy na rzecz rozwoju dzieci i młodzieży, rodzin.
Osoby korzystające z oferty Poradni chętnie korzystają z pomocy, pomoc ta jest dostosowana (i modyfikowana) do zgłaszanych potrzeb i problemów.
Różne formy pracy Poradni prowadzone są w sposób profesjonalny i kompetentny przez kadrę systematycznie rozwijającą swoje kwalifikacje zawodowe.
Poradnia znana jest w środowisku jako placówka oferująca szeroką pomoc psychologiczno – pedagogiczną na wysokim poziomie.
Do zadań Poradni należy w szczególności:
Diagnozowanie dzieci i młodzieży, w szczególności w celu określenia indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, wyjaśnienia mechanizmów ich funkcjonowania w odniesieniu do ogłaszanego problemu, wskazania sposobów ich rozwiązywania, w szczególności wynikających: z uzdolnień, niepowodzeń edukacyjnych, specyficznych trudności w uczeniu się, z trudności adaptacyjnych związanych ze zmianą środowiska edukacyjnego (powracających z zagrannicy, odmienności kulturowej), z zaniedbań środowiskowych, sytuacji trudnych/ traumatycznych, z niepełnosprawności (w tym z autyzmu, Zespołu Aspergera, niepełnosprawności intelektualnej, deficytów wzroku i słuchu), chorób przewlekłych, zaburzeń psychicznych, zaburzeń komunikacji językowej, zagrożenia niedostosowaniem społecznym.
Udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom/rodzinom bezpośredniej pomocy psychologiczno – pedagogicznej, która polega w szczególności na prowadzeniu terapii (psychoterapii, terapii rozwojowej, terapii pedagogicznej, terapii logopedycznej, terapii rodzin), prowadzeniu konsultacji i porad w problemach wychowawczych, edukacyjnych, prowadzenie warsztatów (warsztatów dla klas szkolnych i grup dla dzieci/młodzieży/rodziców o charakterze edukacyjnym, terapeutycznym, socjoterapeutycznym) oraz prowadzeniu działalności informacyjno – szkoleniowej czy działań z zakresu interwencji kryzysowej.
Realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych, w szczególności polegające na prowadzeniu badań przesiewowych logopedycznych, w kierunku specyficznych trudności w nauce, badań słuchu, badań predyspozycji i zainteresowań zawodowych u młodzieży, realizację zadań z zakresu doradztwa edukacyjno – zawodowego, prowadzeniu zajęć profilaktyki logopedycznej, współpracy z przedszkolami, szkołami i placówkami w udzielaniu i organizowaniu pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz opracowywaniu IPET – ów, udzielaniu nauczycielom, wychowawcom pomocy i merytorycznego wsparcia w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych, prowadzenie sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli, specjalistów, prowadzenie edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli, prowadzeniu działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży (w tym zajęcia warsztatowe dla klas, grupy, wdrażanie rekomendowanych programów i strategii profilaktycznych).
Organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek polega na zaplanowaniu i prowadzeniu działań mających na celu poprawę jakości pracy przedszkola, szkoły, placówki (diagnoza potrzeb, plan działania, realizacja zaplanowanych form wsparcia, wspólna ocena efektów)
Zadania priorytetowe oraz kierunki rozwoju poradni na lata 2016 - 2021:
1. Działania wspierające rozwój dziecka w wieku młodszym - poszerzenie oferty dla dzieci do 3 rż, dzieci w wieku przedszkolnym i jego środowiska, działania ukierunkowane na wczesne rozpoznawanie i profilaktykę dysharmonii rozwojowych, realizacja form pomocy ukierunkowanych na wsparcie i edukację rodziny.
2. W ramach działań ukierunkowanych na profilaktykę wspieranie procesów adaptacyjnych dzieci i młodzieży w związku z realizacją kolejnych etapów edukacyjnych oraz zadań związanych z etapem rozwojowym (w tym wsparcie bezpośrednie, edukacja środowiska rodzinnego, psychoedukacja nauczycieli w zakresie realizacji zadań wychowawczych, komunikacji, budowania więzi i relacji). Wczesne rozpoznanie ryzyka, profilaktyka zachowań dezadaptacyjnych (wycofanie, agresja, zachowania ryzykowne, zagrożenie niedostosowaniem społecznym) pozwalają na podejmowanie działań, które w znacznej mierze mogą minimalizować potencjalne zagrożenia.
3. Prowadzenie terapii dzieci i młodzieży w zależności od rozpoznanych potrzeb, w tym dzieci i młodzieży z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, zachowaniami dysfunkcyjnymi (grupy terapeutyczne, socjoterapia, terapia indywidualna), rozwijanie form specjalistycznego wsparcia i terapii w oparciu o nowe kwalifikacje. 4. Współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami w planowaniu i organizowaniu pomocy psychologiczno - pedagogicznej dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
5. Profesjonalnie prowadzone procesy opiniowania i orzekania, w wyniku diagnoz specjalistycznych - zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, terminowo, rzetelnie diagnostycznie, w oparciu o nowoczesne i standaryzowane narzędzia i procedury diagnostyczne, z równoczesnym uwzględnieniem danych z wywiadu, obserwacji, diagnozy funkcjonalnej.
6. Efektywne realizowanie zadań profilaktycznych przez planowanie, realizację i ewaluację zadań związanych z rozwijaniem zainteresowań i uzdolnień uczniów, w tym realizację programów unijnych.
7. Doposażenie Poradni w nowoczesne pomoce specjalistyczne związane z prowadzeniem terapii specjalistycznych.
8. Poszerzenie i ugruntowanie dalszej współpracy z organizacjami pozarządowymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i
młodzieży.
9. Dalsza integracja ze środowiskiem poradnianym w województwie (wymiana doświadczeń, szkolenia wewnętrzne) i w kraju (udział w konferencjach i szkoleniach, dzielenie się wiedzą), współpraca ze środowiskiem uniwersyteckim i studentami (pozyskiwanie wolontariuszy, praktykantów).