Dla nauczycieli, szkół i placówek
Dla przedszkoli, szkól i placówek:
1. Sieci współpracy i samodoskonalenia się - grupa wspracia psychologów/pedagogów/specjalistów szkolnych
Sieci nauczycieli służą nawiązywaniu i podtrzymywaniu relacji w celu wzajemnego wspierania się oraz pozyskiwania, dzielenia się wiedzą, doświadczeniem, informacją. W ramach wymiany doświadczeń i zasobów nauczyciele sami tworzą środowisko wzajemnego uczenia się. W sieci pracujemy wspólnie nad różnorodnymi kwestiami związanymi z praktyką zawodową (przedszkolną, szkolną). Nauczyciele mają możliwość podniesienia swoich kompetencji zawodowych dzięki indywidualnej refleksji, rozmowie, wymianie poglądów, doświadczeń z innymi uczestnikami.
W roku szkolnym 2019/2020 grupę prowadzą: psycholog - mgr Kamila Szyntar, pedagog - mgr Marzena Jasińska
2. Superwizje dla nauczycieli/zespołów nauczycieli/pedagogów szkolnych - zespoły interdyscyplinarne
Celem superwizji jest pomoc w rozumieniu i rozwiązaniu problemów związanych z przypadkami konkretnych spraw, osób/uczniów, powatałych na linii współpracy z rodzicami, instytucjami lub na poziomie większych systemów - jak grupy, klasy szkolne. Superizja może być dodatkowym wsparciem, pomcą dla indywidualnego nauczyciela lub zespołu zadaniowego w poradzeniu sobie z trudnymi emocjami, doświadczaną bezradnością, przeciążeniem zawodowym, nadmiernym stresem. Do spotkań zespołu zapraszani mogą być przedstawiciele różnych środowisk i instytucji, o ile wymaga tego rozwiązanie sprawy.
Pomoc w tej formie prowadzą: mgr Regina Osika - dyrektor placówki, mgr Małgorzata Matwiejczyk - Prieba - pedagog, mgr Kamila Szyntar - psycholog, mgr Marzena Jasińska - pedagog, inne osoby z kadry - zależnie od bieżących potrzeb. Kontakt przez sektetariat PPP.
2. Superwizje dla nauczycieli/zespołów nauczycieli/pedagogów szkolnych - zespoły interdyscyplinarne
Celem superwizji jest pomoc w rozumieniu i rozwiązaniu problemów związanych z przypadkami konkretnych spraw, osób/uczniów, powatałych na linii współpracy z rodzicami, instytucjami lub na poziomie większych systemów - jak grupy, klasy szkolne. Superizja może być dodatkowym wsparciem, pomcą dla indywidualnego nauczyciela lub zespołu zadaniowego w poradzeniu sobie z trudnymi emocjami, doświadczaną bezradnością, przeciążeniem zawodowym, nadmiernym stresem. Do spotkań zespołu zapraszani mogą być przedstawiciele różnych środowisk i instytucji, o ile wymaga tego rozwiązanie sprawy.
Pomoc w tej formie prowadzą: mgr Regina Osika - dyrektor placówki, mgr Małgorzata Matwiejczyk - Prieba - pedagog, mgr Kamila Szyntar - psycholog, mgr Marzena Jasińska - pedagog, inne osoby z kadry - zależnie od bieżących potrzeb. Kontakt przez sektetariat PPP.
2. Coaching dla nauczycieli
Coaching jest sprawdzoną metodą pracy nad rozwojem osobistym, skierowaną na osiąganie wyznaczonych celów, skuteczność i efektywność działań. Charakterystycznymi elementami coachingu są: partnerska relacja, szacunek i zaufanie, umiejętność słuchania i umiejętność motywowania. Celem coachingu dla nauczycieli jest:
- pomoc w określeniu i realizowaniu celów zawodowych, tak by niezależnie od stażu pracy były one motywującym wyzwaniem,
- pomoc w skutecznym motywowaniu dzieci/ uczniów do nauki, rozwoju dzięki metodom i narzędziom komunikacji wspierającym odpowiedzialność ucznia/dziecka za własny rozwój,
- osiąganie satysfakcjonujących efektów w pracy dzięki jasno sprecyzowanym celom i działaniom im odpowiadającym,
- identyfikacja i pomoc w pokonywaniu przeszkód wewnętrznych i zewnętrznych dzięki ich identyfikacji i określeniu ścieżki dotarcia do celu,
- osiągnięcie równowagi między zżyciem zawodowym i osobistym przez budowanie/odświeżanie postawy integralności,
Prowadząca: mgr Marzena Jasińska – dyplomowany coach, trener PTP
Zapisy prowadzi sekretariat Poradni.
3. Szkoła dla Wychowawców – Trening Umiejętności Wychowawczych
Zmiany społeczno-kulturowe jak: różnorodność stylów wychowawczych rodziców,
zmiany w modelach i strukturach rodzin, zmienność/wielość oczekiwań wobec nauczycieli, wzrastający wpływ rodziców na funkcjonowanie szkoły oraz większa autonomia dzieci w środowisku domowym, szkolnym mogą powodować dodatkową ilość obciążeń, nasilony stres wśród nauczycieli oraz wymuszać zmiany w pełnionych dotychczas rolach. Mamy nadzieję, że nasze szkolenie będzie sprzyjać zwiększeniu kompetencji do radzenia sobie z wyzwaniami, przed którymi stoi obecnie nauczyciel wychowawca.
Zgłoszenia w sekretariacie PPP.
Zgłoszenia w sekretariacie PPP.
4. Porady indywidualne na terenie przedszkoli, szkół, placówek/PPP
Porady - konsultacja to spotkanie, na którym mogą Państwo rozmawiać o wyzwaniach w pracy wychowawcy, nauczyciela, sposobach rozwiązań, identyfikowaniu celu i doborze metod i form pracy edukacyjnej z grupą, klasą, uczniem. Jest to okazja do nazwania problemu, uzyskania informacji od specjalisty oraz zaplanowania konkretnych, realistycznych działań.
Konsultacje obejmują m.in. takie sprawy jak:
- trudności wychowawcze, trudności edukacyjne, szkolne dotyczące dzieci i młodzieży (niepowodzenia edukacyjne, wagary, współpraca w grupie, zachowania prowokacyjne wynikające z cech nadpobudliwości, zaburzeń koncentracji, relacje rówieśnicze, przemoc rówieśnicza, współpraca szkoła - dom);
- dostosowania edukacyjne np. dla dzieci zdolnych, o kierunkowych zainteresowaniach, z diagnozą specyficznych trudności w uczeniu się (dysleksja rozwojowa),
- porady dotyczące wyboru ścieżki edukacyjnej,
- porady dotyczące prawidłowości rozwojowych (rozwój małego dziecka, rozwój dziecka w młodszym wieku szkolnym, kryzysy związane z okresem adolescencji),
- konsultacje logopedyczne związane z rozwojem mowy, artykulacją,
- budowanie interdyscyplinarnej współpracy ,
- inne
Porady/konsultacje mogą być realizowane na terenie Poradni, szkół, przedszkoli, placówek.
5. Obserwacje na terenie przedszkoli, szkół i placówek
Obserwacje diagnostyczne mogą stanowić uzupełnienie procesu diagnostycznego dziecka/ucznia oraz pomagać nauczycielom ukierunkowywać ich działania na najbardziej istotne cele wynikające z potrzeb i możliwości psychofizycznych dzieci.
6. Udział w pracach zespołów ds.pomocy psychologiczno – pedagogicznej na terenie przedszkoli, szkół (opracowanie WOPFU, ewaluacja IPET)
Wspieranie szkół, przedszkoli i placówek przez udział w pracach zespołów ds. pomocy psychologiczno – pedagogicznej polega na uczestniczeniu w procesie planowania i wsparcia realizacji zaleceń wynikających z orzeczeń i opinii, konstruowaniu Indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych, wielospecjalistycznych ocen poziomu funkcjonowania, budowania zasad współdziałania nauczycieli i specjalistów , analizę proponowanych dostosowań, w tym w zakresie specjalistycznego sprzętu, metod pracy terapeutycznej, procesu indywidaulizacji, ocenę efektów.
7. Spotkania szkoleniowe dla Rad Pedagogicznych (tematyka do ustalenia),
8. Spotkania z rodzicami na terenie przedszkoli, szkół i placówek (tematyka do ustalenia, np. doradztwo zawodowe, dojrzałość szkolna, interwencje w sytuacjach problemowych)
9. Współpraca w realizowaniu zadań profilaktycznych
W ramach realizacji działań profilaktycznych Poradnia realizuje na terenie PPP i terenie przedszkoli, szkół i placówek rekomendowane programy profilaktyczne:
- Golden Five – mgr Beata Kazub – edukator
- Strategia pracy z dzieckiem z zaburzeniami zachowania - mgr Marzena Jasińska – ekspert z listy ORE, mgr Marta Lawendowska – ekspert z listy ORE,
- Szkolna Interwencja profilaktyczna - mgr Marzena Jasińska – ekspert z listy ORE
- Rozwiązywanie konfliktów w szkole – mgr Marzena Jasińska – ekspert z listy ORE
- Bezpieczna + Liderzy profilaktyki agresji i przemocy - mgr Marta Lawendowska – ekspert z listy ORE
- Program Unplugeed – realizator – mgr Marta Lawendowska
W/w programy profilaktyczne realizowane są na terenie sopockich szkół i placówek zgodnie ze zgłoszeniami wynikającymi z diagnozy potrzeb.
Program Profilaktyki Logopedycznej
W ramach działań logopedów PPP w Sopocie na terenie sopockich przedszkoli prowadzony jest Program Profilaktyki Logopedycznej (Innowacja pedagogiczna) kierowany do grup 3-latków. Jego celem jest kształtowanie podstawowych prawidłowych nawyków sprzyjających prawidłowemu rozwojowi mowy (nawyków oddychania, połykania, gryzienia, mówienia) oraz wczesne wspieranie i edukacja nauczycieli przedszkoli i rodziców w samodzielnym prowadzeniu w/w działań.
10. Kompleksowe wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek w zakresie:
- pomoc w diagnozowaniu potrzeb przedszkola, szkoły, placówki,
- ustalanie sposobów działania prowadzących do zaspokojenia potrzeb,
- zaplanowanie i realizacja form wsparcia,
- wspólna ocena efektów i wnioski
11. Zajęcia warsztatowe dla klas szkolnych – tematyka zgodna z zapotrzebowaniem
12. Doradztwo zawodowe
Oferta poradni w zakresie doradztwa zawodowego na rok szkolny 2019/2020:
Oferta poradni w zakresie doradztwa zawodowego na rok szkolny 2019/2020:
- warsztaty zawodoznawcze dla uczniów klas VII pt. „Jakie zawody czekają nas dziś i w przyszłości”,
- warsztaty z grą „Szkolna szkoła biznesu” dla uczniów klas VIII i szkół ponadpodstawowych,
- warsztaty dla uczniów klas VIII- „Moje mocne strony i predyspozycje zawodowe”,
- warsztaty dla klas VIII –„Co dalej po szkole podstawowej”,
- Warsztaty dla uczniów szkół ponadpodstawowych z grą „Biznes na czas”,
- Warsztaty dla uczniów szkół ponadpodstawowych- Praca czy studia,
- Warsztaty dla uczniów szkół ponadpodstawowych- Moje mocne strony – planowanie kariery edukacyjnej”,
- indywidualne porady zawodowe, diagnoza predyspozycji, zainteresowań, mocnych stron - dla uczniów ostatnich klas szkół podstawowych oraz uczniów szkół ponadpodstawowych,
- indywidualne porady dla rodziców oraz spotkania/prelekcje w szkołach – Jak wspierać dziecko w wyborze dalszego kierunku kształcenia.
- Indywidulane porady dla nauczycieli oraz szkolenie RP- Rola nauczyciela w zakresie wsparcia dla ucznia w obszarze doradztwa zawodowego,
13. Interwencja kryzysowa- oddziaływanie krótkoterminowe, koncentrujące sięna zjawiskach, które mogą mieć wpływ na równowagę emocjonalną. Jest formą wielu, w tym systemowych oddziaływań z wykorzystaniem zasóbów osoby będącej w kryzysie, rodziny, grupy i środowiska lokalnego, w tym instytucji pomocowych. Celem jest odzyskanie równowagi wewnętrznej, poczucia sprawczości, rozwiązania problemu stanowiących podłoże doświadczenia kryzysowego.
Interwencję kryzysową cechuje: natychmiastowość działań, intensywność kontaktu, koncentracja na stanie obecnym (tu i teraz), działąnia dyrektywne, ograniczenie czasowe.
Interwencję kryzysową podejmuje się np. w przypadku: próby samobójczej, nagłej śmierci bliskiej osoby, wypadku lub urazu/uszczerbku na zdrowiu, doświadczania przemocy, bycia świadkiem zdarzen traumatycznych,
Działania interwencyjne są podejmowane przez większość kadry Poradni. Systematycznie pomoc w tej formie udziela mgr Joanna Bujko - psycholog, psyoterapeuta. Kontakt przez sekretariat PPP.
Interwencję kryzysową cechuje: natychmiastowość działań, intensywność kontaktu, koncentracja na stanie obecnym (tu i teraz), działąnia dyrektywne, ograniczenie czasowe.
Interwencję kryzysową podejmuje się np. w przypadku: próby samobójczej, nagłej śmierci bliskiej osoby, wypadku lub urazu/uszczerbku na zdrowiu, doświadczania przemocy, bycia świadkiem zdarzen traumatycznych,
Działania interwencyjne są podejmowane przez większość kadry Poradni. Systematycznie pomoc w tej formie udziela mgr Joanna Bujko - psycholog, psyoterapeuta. Kontakt przez sekretariat PPP.